Τετάρτη, 27 Μαρτίου 2013

Συμμετοχή του Δημ. Σχολ. Βελβεντού στη δράση «Αριστεία και Καινοτομία στην εκπαίδευση»



Η δράση «Αριστεία και Καινοτομία στην εκπαίδευση» πραγματοποιείται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο υλοποίησης της πράξης «Θεσμός Αριστείας και ανάδειξη καλών πρακτικών στην Α/θμια και Β΄/θμια Εκπαίδευση, του προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Στόχος της δράσης είναι η αξιοποίηση της μάθησης που παράγεται στα σχολεία, ως βάση για την υποστήριξη και ανάπτυξη του εκπαιδευτικού έργου μέσα από την επιβράβευση και τη δημόσια ανάδειξη «βέλτιστων πρακτικών».

Το Δημοτικό Σχολείο Βελβεντού συμμετέχει φέτος στη δράση «Αριστεία και Καινοτομία στην εκπαίδευση», με θέμα:

  «Η ΜΑΘΗΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ ΚΑΙ ΤΑΙΝΙΩΝ»

Περίληψη της καινοτόμου δράσης

Είναι γνωστή η παιδαγωγική αξία του παραμυθιού και γι’ αυτό μπορεί πολύ καλά να χρησιμοποιηθεί ως μέσο διδασκαλίας στο σχολείο. Βοηθάει στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού, αλλά ταυτόχρονα λειτουργεί και ψυχαγωγικά και έτσι η μάθηση γίνεται με πολύ ευχάριστο τρόπο. Πόσο μάλλον όταν η συγγραφή του παραμυθιού γίνεται από τα ίδια τα παιδιά, που καθορίζουν τη συνέχεια της ιστορίας του και το τέλος του.
Είναι γνωστό ακόμα ότι στη διδασκαλία ενός  γνωστικού αντικειμένου, δεν αρκεί η μετάδοση πληροφοριών μέσω κειμένου, αλλά πρέπει να αξιοποιείται κάθε οπτικο-ακουστικό υλικό, που συμβάλλει  στο να τραβήξει την προσοχή των μαθητών και να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα μάθησης. Όταν μάλιστα μια ταινία είναι δημιούργημα των ίδιων των παιδιών, που καθορίζουν το σενάριο και τις εικόνες της, τότε κάθε γνωστικό αντικείμενο γίνεται καλύτερα κατανοητό, η συγκράτηση μιας πληροφορίας γίνεται με τον καλύτερο τρόπο και πάνω από όλα η μαθησιακή δραστηριότητα γίνεται μια χαρούμενη διαδικασία.
Έτσι έγινε μια προσπάθεια στο Δημοτικό Σχολείο Βελβεντού για:
  1. Συγγραφή και εικονογράφηση παραμυθιών από τα ίδια τα παιδιά.
  2. Δημιουργία εκπαιδευτικών ταινιών μικρού μήκους.
  3. Αξιοποιώντας τα δυο παραπάνω ασχοληθήκαμε και με άλλες μορφές τέχνης στη διαδικασία της μάθησης όπως, δραματοποίηση παραμυθιού, κουκλοθέατρο, Καραγκιόζη, εικαστικές κατασκευές, πίνακες ζωγραφικής, θέατρο στην αγγλική γλώσσα, ποίηση και άλλα.
Εκτός από τους μαθησιακούς στόχους προσπαθήσαμε:
Α. Να υπάρχει συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου μας (24 συνολικά) ώστε να έχουμε μια ομαδική εργασία και όλων των μαθητών μας (190)
Β. Να έχουμε ένα άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία μας, αφού κατά τη διάρκεια των επιμέρους εργασιών που έγιναν, συμμετείχαν συνολικά- επισκεφτήκαμε εμείς ή ήρθαν στο σχολείο μας περισσότεροι από 50 εξωτερικοί συνεργάτες.
             Γ. Να ασχοληθούμε με κάτι που μας αρέσει και έτσι η μάθηση να γίνεται       μέσα σε συνθήκες χαρούμενης διάθεσης και συνεργασίας των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού.

Πώς προέκυψε η καινοτόμος δράση
Η δράση μας προέκυψε με αφορμή περιβαλλοντικές εργασίες που έγιναν στο Δημοτικό Σχολείο Βελβεντού, με θέμα την αξία του νερού και του δάσους. Θέλαμε να προχωρήσουμε όχι μόνο στην θεωρητική επεξεργασία των θεμάτων αυτών, αλλά και σε δημιουργίες των ίδιων των παιδιών σχετικές με το θέμα. Έτσι δημιουργήσαμε μια σειρά  παραμυθιών και ταινιών μικρού μήκους, με εκπαιδευτικό περιεχόμενο.

Περιγραφή της καινοτόμου δράσης  και η διαδικασία εφαρμογής στο σχολικό πρόγραμμα.
Η συγγραφή των παραμυθιών ήταν μια ολόκληρη διαδικασία που απαιτούσε αρκετές ώρες δουλειάς. Αρχίζαμε συζητώντας με τους μαθητές μας το θέμα και την κεντρική ιδέα του παραμυθιού. Συζητήσαμε για τους ήρωες που θα περιέχει το παραμύθι, τον τόπο, τον χρόνο. Στη συνέχεια άρχιζε η συγγραφή κάθε σκηνής ξεχωριστά και μέσα από τις απόψεις που ακουγόταν, καθορίζονταν και η συνέχεια του παραμυθιού. Αφού τελείωνε, διαβαζόταν ξανά από την αρχή και γινόταν οι απαραίτητες διορθώσεις και συμπληρώσεις. Στο τέλος κάθε ομάδα παιδιών αναλάμβανε να εικονογραφήσει κάθε σκηνή του παραμυθιού και διαλέγαμε τις πιο χαρακτηριστικές ζωγραφιές. Το παραμύθι είχε ολοκληρωθεί. Το τυπώναμε σε μερικά αντίτυπα στον υπολογιστή.

Μια ανάλογη πορεία πορεία με αυτήν της συγγραφής παραμυθιού, ακολουθούσαμε και για την παραγωγή ταινιών μικρού μήκους και τα τυπώσαμε στο τέλος σε DVD.


Παραμύθια και ταινίες της δράσης

Συγγραφή και εικονογράφηση παραμυθιού « Ο Δέντρος»
http://gikas-daskalos.blogspot.gr/2012/05/blog-post_11.html







------------------------
Συγγραφή  παραμυθιού «Η ιστορία του μεγαλύτερου φύλλου στον κόσμο» με τρισδιάστατη εικονογράφηση
http://gikas-daskalos.blogspot.gr/2012/04/blog-post_25.html






---------------------------

Συγγραφή παραμυθιού : « Το μικρό-μακρύ ταξίδι της Βενδώς»
http://gikas-daskalos.blogspot.gr/2011/04/blog-post_30.html







-----------------------------------
Παραμύθι «Το ποταμάκι που έγινε λίμνη»
http://youtu.be/xurNLOfgH9A







----------------------------
Παραμύθι «Ο λαγός και η χελώνα στα Πιέρια»
http://gikas-daskalos.blogspot.gr/2012/04/blog-post_11.html







-----------------------------
Παραμύθι και ταινία κινουμένων σχεδίων «Το δεντράκι με τα ποδαράκια» στο σύνδεσμο  http://youtu.be/Lhz23txU7qI







--------------------------------
Δημιουργία της ταινίας «Μη θολώνεις τα νερά»
http://youtu.be/FRDycVaZqvs







----------------------------
Δημιουργία της ταινίας κινουμένων σχεδίων «Η ιστορία της σταγονίτσας»
http://youtu.be/6PjI69UOE2s






---------------------------
Δημιουργία της ταινίας «Μια βόλτα στα Πιέρια»
http://gikas-daskalos.blogspot.gr/2012/05/blog-post_16.html







----------------------------
Δημιουργία της ταινίας « Η λίμνη από ψηλά» στο σύνδεσμο :                             http://youtu.be/0i_FayK_C-M







-------------------------
Δημιουργία ταινίας «Μια βόλτα στη λίμνη μας»         http://youtu.be/Aq4Wk27wWaM







-------------------------
Μετά τη δημιουργία παραμυθιών και ταινιών, προχωρήσαμε και σε άλλες δραστηριότητες. Έτσι κάναμε κουκλοθέατρο, θέατρο στην αγγλική γλώσσα, παράσταση Καραγκιόζη, πίνακες ζωγραφικής, δημιουργία αφισών, γραφή ποιημάτων, πρωτότυπες εικαστικές κατασκευές, ζωγραφική στον υπολογιστή και πολλά άλλα, που έχουν κατά καιρούς αναρτηθεί στην ιστοσελίδα μας.

Γενικότερα συμπεράσματα που εξήχθησαν

-Γενικά ήταν μια ευχάριστη δράση και οι διάφορες δραστηριότητες έγιναν μέσα σε ένα κλίμα χαράς και συνεργασίας. Αυτός ήταν και ένας από τους κύριους στόχους που βάλαμε, να δημιουργούμε και να χαιρόμαστε με αυτό που κάνουμε.
-Η μάθηση έγινε χωρίς πίεση.
-Υπήρχε άριστη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών, ο ένας συμπλήρωνε τον άλλο.
-Είχαμε επαφή με πολλούς εξωτερικούς συνεργάτες και άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.
-Πετύχαμε τους στόχους μας, να έχουμε μάθημα όχι στα στενά όρια της τάξης, αλλά με ένα διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας.
-Πετύχαμε την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα περιβάλλοντος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου